Bodrum’da iş kaybı yüzde 45’e ulaştı
TURİZMBodrum’da turizm sektörü zor bir sezon geçiriyor. Şehirdeki iş kaybının yüzde 45’e ulaştığını belirten bölge esnafı ve turizmciler, otellerde doluluğun istenen seviyeye ulaşmadığını, eğlence mekanlarının, restoranların ve beach clubların boş kaldığını ifade ediyor.
Son dönemde işlerin kötü gitmesi ve fahiş fiyatlarla sık sık gündeme gelen Bodrum’da esnaf ve turizmciler mutsuz. Duvar’dan Selçuk Arslan’a konuşan bölge esnafı ve turizmciler, kentte büyük ölçekli iş kaybının yaşandığının altını çiziyor. Açıklamalara göre Bodrum iç pazarda yüzde 20 daralma yaşarken, dış pazarda yüzde 11 artıda.
Verilen bilgilere göre erken rezervasyon ile satış gerçekleştiren ve her şey dahil sistemin uygulandığı büyük otellerde doluluk oranları yüzde 90 civarlarında. Butik ve daha küçük ölçekli otellerde ise doluluk oranları yüzde 40’lara kadar düştü. Oysa sezon başında otellerde doluluk oranları artmış ve Kurban Bayramı ile de en yüksek seviyeye çıkmıştı. Geçen yılın aynı dönemine göre, Bodrum’da dış pazarda yüzde 11'lik artış olmasına rağmen, iç pazarda ise yüzde 20'lik daralma yaşanıyor.
Esnafın yüzde 45’lik kaybı var
Bodrum turizmindeki kriz işletmeleri de etkilemiş durumda. Aqua Resturant işletmecisi Medeni Özbilir, gözle görülür bir düşüşün yaşandığını ifade etti. Bodrum’da geçtiğimiz seneye oranla yüzde 45’lik bir iş kaybının olduğunu belirten Özbilir, “Bodrum düzeyinde genel bir sorun yaşanmakta. Esnaf iş yapamıyor, oteller boş, ciddi manada bu sene bir sorun görünüyor. Toparlar mı, onu da bilmiyorum. Geçen seneye oranla yüzde 45’lik üşüş var. Esnaf arkadaşlarımızla görüştüğümüzde kesinlikle inanılmaz bir düşüşün olduğunu anlatıyorlar. Yemeğe gelen misafirler Bodrum’un pahalı olduğunu ifade ediyor. Türkiye artık pahalı bir ülke oldu. Yiyecek ve içeceğin pahalı olduğu bir ülke konumuna geldi. İnsanlar daha çok evinde kalmayı tercih ediyor” diye konuştu.
İç pazar yüzde 20 daraldı
Bodrum’da yaşanan turist krizine dair veri paylaşan Bodrum Otelciler Derneği (BODER) Başkanı Ömer Faruk Dengiz, dış pazardaki artışa rağmen işlerin yolunda gitmediğini söyledi. İç pazardaki daralma ile küçük ölçekli otellerde doluluk oranının yüzde 40’lara kadar düştüğünü ifade eden Dengiz, "Bodrum'a gelen yabancı misafir oranlarına bakıldığında geçen yıla göre, son 6 aylık verilerde yüzde 11'lik bir artış var. Hava yoluyla 325 binin üzerinde yabancı yolcu geldi. Deniz yoluyla ise 46 binin üzerinde yabancı turist geldi. Geçen senenin aynı dönemine göre yüzde 30 artış gözlendi. Kurban Bayramı'nda iç pazarda olan artış, şu an yok denilebilir. Bu kapsamda, iç pazarda yüzde 20'lik bir daralma var. İlgili acentelerle yaptığımız görüşmeler sonucunda ciro bazında hedef yakalandı ama son dakika rezervasyonlarda azalma oldu. 5 yıldızlı otellerde yüzde 90 oranında, 3 ve 4 yıldızlı tesislerde ise yüzde 40-60 arasında bir doluluk var" diye konuştu.
‘Bodrum’un önümüzdeki haftalarda dolacağını düşünüyoruz’
Bodrum’da yaşanan düşüşün ilk kez olmadığını ve geçen senenin aynı döneminde de yaşandığına dikkat çeken Dengiz, "Bazı plaj işletmelerinde boşluklar olabilir ama bazılarında doluluklar görülmektedir. Dönemsel olarak boşluklar oluşuyor. Bunu inkar edemeyiz ama şu var ki, otellerin bir kısmının dolu bir kısmının da boş olduğu doğrudur. Bu ilk kez yaşanmıyor. Geçen sene de yaşandı aynı durum. Oteller eleman çıkarttı. Ama sonradan işler açıldı. Biz önümüzdeki haftalarda Bodrum’un dolacağını öngörüyoruz. Doluluklara etki eden dış etmenler var. Türkiye’de enflasyonun yüksek olması bir etkendir. Döviz kurunun düşük olması yine yabancı turist için bir etkendir. Yine doluluk için en önemli faktör, tekrar müşterisidir. Bir otelin tekrar müşterisi sayısında bir artış varsa, o otel dolu olacak anlamına gelir" dedi.
Sosyal medyada yapılan pahalı algısına da dikkat çeken Dengiz, "Son 10 yıldır dünyanın en ucuz destinasyonu Türkiye'ydi. Fiyatlarımız biraz daha yukarı çıkınca mı diğer ülkelerle kıyaslamaya başladık? Halbuki bizler en iyi hizmeti verip en uygun tatil avantajlarını sağlıyorduk. Dünyanın en iyi 100 oteli arasında Türkiye'deki oteller var. Biz dünyanın en ucuz oteli değiliz, dünyanın en ucuz ülkesi değiliz. Bizler diğer yarışabilir ülkelerle hizmet veriyoruz, otelcilik yapıyoruz" ifadelerini kullandı.
Bodrum’a gelen turistlerin harcaması düştü
Gümüşlük Mahallesi’nde işletmeci Kenan Arslan ise sezonun beklendiği gibi geçmediğini söyledi. İşletmeler açısından Bodrum’da temmuz ayının en hareketli bir dönem olduğunu dile getiren Arslan, “Bodrum’da bu sezon işler yolunda gitmiyor. Bunu kendi işletmelerimizin gelirlerindeki azalmada görüyoruz. Yine esnaf ile yaptığımız görüşmelerde durumun kritik olduğunu gördük. Bodrum’a gelen turistin aynı zamanda harcama limitleri düşmüş. Yüksek enflasyon, pahalı konaklama nedeniyle insanlar evlerinde kalmayı tercih ediyor. Bayram sürecinde ilgi vardı bayram sonrası tam tersi bir durumu yaşıyoruz. Bu bölgede yüzde 40’lara kadar bir düşüş olduğunu görmekteyiz. Beklentimiz ay sonu itibariyle yeniden ilgin artması. Geçen senede benzer süreci yaşamıştık" diye konuştu.
İlginizi Çekebilir